Coen Biraderlerin ilk filminde, Texas’ta kaba saba bir bar işleten Julian Marty (Dan Hedaya), eşi Abby (Frances McDormand) ve çalışanı Ray (John Getz)’in ilişkisi olduğundan şüphelenmekte ve haksız da değil. Fakat Julian intikam güdüyor ve işler sarpa sarıyor…
Blood Simple ufak çapta bir başyapıt ve kelimenin tam anlamıyla, becerisini minör kavramların ustalıklı icrasından alıyor. Filmin sinopsisine göz gezdirdiğinizde, basmakalıp bir güney gotik, neo-noir karışımı, Coen’lerin de sıklıkla işlediği, ters giden cinai olaylar silsilesi beklemek muhtemel. Fakat seyirciyi çok daha fazlası bekliyor.
Marty eşi ve metresi Ray için özel bir dedektif (M. Emmet Walsh) ayarlıyor ve kesin bir çözüm istiyor; ikisinin de ölümü. Dedektif, Marty’nin dikkatsizliğinden istifade, hem parasını almak hem de Marty’den kurtulmayı planlıyor. Karısı ve Ray’in öldüğüne inanan Marty ödemesini yaptığı sırada Dedektif, Marty’nin daha önceden karısına hediye ettiği silahıyla ona ateş edip olay mahallinde bırakıp kaçar. Fakat gayri-ihtiyari bıraktığı çakmağıyla, olaylar raydan çıkıyor.
Filmin sinematografı Barry Sonnenfeld’in bildirdiğine göre Coenler ve teknik ekip daha önce hiçbir sette bulunmamış. Hatta birilerinin Sonnenfeld’e 35mm’lik bir kameranın aç/kapa düğmesini göstermesi gerekmiş.[1] Film akademisinden mezun olur olmaz Joel Coen’in işe aldığı Sonnenfeld, Coenlerin set için kendilerinin sandviç hazırlayacaklarını zannedip, ikramcıların varlığından habersiz olacak kadar henüz toy olmalarına rağmen, setin çok iyi organize olduğunu ve aylaklığa yer verilmediğini söylüyor. Fakat filmin acemiliği kotarılmasından ziyade, senaryonun haşinliğinde pekişiyor ve nefis bir tecrübe yaşatıyor.
Film, sadakatsiz eşi oynayan Frances McDormand’ın kariyerindeki ilk rol aldığı yapım. Dediğine göre “fazla tiyatral” olmaktan çekindiği için sergilediği indirgemeci oyunculuk çok beğenilmişti. Henüz tahsilli olmadığından, kendisine film sırasında sürekli “Kımıldama ve dinle.” [2] diye tembihlemiş; ki filmde bu taktiği Julian ile aralarında geçen diyaloglara somut bir gerilim veriyor.
Filmde diğer oyunculuklar da birinci sınıf; seyirciye geçen sürekli süspans ve izlenilme hissinin yanı sıra filmin sonuna doğru bir nemesis’e dönüşen Marty (Dan Hedaya) filmin birbirine erittiği thriller, korku ve kara mizah türlerine tam olarak yakışan bir oyunculuk sergiliyor. Yer yer karakterine öfke, acıma ve endişe duyuyoruz, zaman zaman Abby’nin sadakatsizliğini aklayacak pespaye bir adam olduğuna kanaat getiriyoruz. Filmde elbette siyah ve beyaz olarak ayrılabilen karakterler yok. Abby eşine sadık olmayan bir kadın fakat seyirci onun sığındığı aşk kaçamağını bağışlıyor ve sağ kalmasını istiyor. Abby okumamış bir ev kadınından, cüretkâr bir hayatta kalana dönüşüyor, filmin Coen-vari yanlış anlaşılmalar zinciri sonucu hazırladığı yüksek tansiyonlu finalinde “Senden korkmuyorum, Marty.” diyor.
Neo-noir film hayranlarının kaçırmaması lazım gelen, tür tanımlayan ve eş zamanlı olarak tür kesiştiren Kansız filmi zamansız bir minör klasik.
KÜNYE / IMDB: 7,6
Yönetmen ve Senarist: Joel Coen, Ethan Coen
Oyuncular: John Getz (Ray), Frances McDormand (Abby), Dan Hedaya (Julian Marty), M. Emmet Walsh (Özel Dedektif Loren Visser)
Müzik: Carter Burwell
Görüntü Yönetmeni: Barry Sonnenfeld
Kurgu: Joel Coen, Ethan Coen, Don Wiegmann
Ülke: ABD
[1] https://www.theguardian.com/film/2017/nov/06/how-we-made-blood-simple-coen-brothers-barry-sonnenfeld
[2] https://www.youtube.com/watch?v=QZoEu0wQsdI