17 Kas 2013

Gölge (2008)

Müge İbrikçi Baran
Selma ve Gölgesi

Mehmet Güreli’nin yönetmenliğini yaptığı Gölge (2008) psikolojik bir Türk yeni kara filmi… Peyami Safa’nın Server Bedi takma ismi ile yazdığı “Selma ve Gölgesi” adlı kitaptan uyarlanan filmde Görkem Yeltan (Selma Ragıp), Kaan Çakır (Nevzat), Serkan Ercan (Halim), Memet Ali Alabora (Şerif), Ünal Silver (Salim), Alper Kul (Hasan), Hikmet Körmükçü (Halim’in Annesi) gibi oyuncular yer alıyor.

Selma ve Gölgesi

İnsana ölümü ve aşkı aynı anda hissettiren gizemli bir kadın olan Selma ile Nevzat evlenmeyi düşünmektedirler. Fakat Nevzat’ın Selma ile ilgili şüpheleri vardır. Bunun için Eski dostu Halim’i Selma ile tanıştırmak ister. Bu tanışmadan sonra Nevzat’ın şüpheleri artar. Selma’ya hem aşıktır hem de ondan korkuyordur. Bu güzel ve ürkütücü kadının tehlikeli geçmişini ortaya çıkarmak için bu iki dost, bir yandan Selma ile tuhaf bir aşk yolculuğuna çıkarken öte yandan da kendi irade ve ahlaklarıyla savaşacaklardır.

Selma ve Gölgesi

Gölge filminde 3 karakter dikkat çekiyor; Selma, Halim ve Nevzat. Filmin ilk yarısında Halim’in, ikinci yarısında ise Nevzat’ın başından geçen olaylara ve onların bakış açısıyla Selma’ya odaklanıyoruz. Halim, evli çocuğu olan bir şairdir ve şairliğinden ötürü Nevzat’a göre daha duygusal bir adamdır. Nevzat ise mantığı ağır basan biri olmasına rağmen Selma’ya aşıktır. Selma ile Nevzat’ın ilişkisine karşı çıkmasına karşın Halim de Selma’ya aşık olur. Selma diğer kadınlardan farklıdır. Gizemli yanı ağır bastığından erkekler onun gölgesine aşık olurlar. Aslında Selma’nın gölgesi aydınlanıp kendi kişiliği ortaya çıktığında gayet histerik bir kadındır. Ara ara Selma dayanamayıp gizemli yönünü açık eden bazı hal ve hareketlerde bulunsa da tam olarak kendini göstermediği için güzelliğinden bir şey kaybetmez.

Peyami Safa Selma ve Gölgesi

"Gölge" filmiyle uyarlanmış olduğu "Selma ve Gölgesi" adlı kitabı karşılaştırırsak özellikle karakter tasvirleriyle kitap öne çıkıyor. Zaten Peyami Safa’nın çoğu kitabında olduğu gibi bu kitapta da karakter tahlillerine çok önem verilmiş. Selma’nın kişiliğinin karanlık dünyası ile yaşadığı konağın karanlığının uyumu, arada dalıp gitmeleri, dengesiz tavırları, sadist hareketleri Selma’yı 3 hatta 5 boyutlu olarak önümüze getiriyor. Fakat filmde, sürprizi bozmamak adına Selma biraz geri planda tutuluyor. Özellikle kitapta Salim Bey’in Selma hakkındaki teorileri sayfalarca yer kaplarken, filmde ise iki küçük olay anlatılarak geçiştirilmiş. Kitaptaki Salim Bey’e göre Selma bir hortlak, yamyam hatta bir vampir bile olabilir. Fakat filmdeki Salim Bey Selma'nın iki kocasını da öldürdüğü, akıl hastanesinde yattığı gibi mantıklı teoriler üretiyor. “İntihar ettiği bilinen babası ve kocalarını aslında Selma mı öldürmüştür?” diye sorgulayarak filmi izliyoruz. Aslında kitapta çok önemli olduğunu düşündüğüm birkaç sahne filme aktarılmış olsaydı, daha yere ayaklarını basan bir film olabilirmiş. Venedik’te geçen sahnede Nevzat ile Selma’nın cellatlar üzerine konuştukları diyalog, Salim Bey’in gotik teorileri, Selma’nın kan tadından hoşlanması, intihar veya cinayet sahnelerinin gösterilmemesi (sürprizi kaçmasından diye iki seçeneği de yazdım.) final sahnesinin kısa tutulması gibi…

Selma ve Gölgesi

Selma’nın babasının intiharı hakkındaki detayların kitapta yer almayıp filmde yer alması ise kitabın ruhunu bozmadan eklenmiş güzel bir detay… Film genel olarak kitaba sadık kalmış. Örneğin filmde Halim, Selma’ya şiir okur ama bu şiirlere kitapta da olduğu gibi yer verilmez. Filmdeki oyuncuların kitapta tasvir edilmiş karakterlerle uyumlu olması, Halim’in eşi ve çocuğunu film boyunca görmememiz, kitaptaki vurucu diyalogların filme aynen aktarılması romanın değiştirilmemiş detayları…

Selma ve Gölgesi

Gölge, psikolojik yönü ağır basan ölümcül kadın çerçevesinde gelişen bir yeni kara film örneği olarak karşımıza çıkıyor. Özellikle müzikler, filmin karanlık atmosferini destekleyerek 40’ların kara film ruhunu izleyiciye hissettiriyor. 



Gölge (2008) Fragman

Hiç yorum yok :

Yorum Gönder